Thursday, June 13, 2024

笨珍县华小及淡小国语演讲比赛,育民一校何欣萤第一名

 (龟咯14日讯)2024年笨珍县华小及淡小国语演讲比赛已圆满落幕,育民一校何欣萤获得评审的垂青,荣获第一名。


笨珍大同学校承办赛会。开幕嘉宾为蒲莱士巴当区州议员哈斯鲁尼扎,颁奖嘉宾为大同学校董事长拿督陈振福。出席的嘉宾包括了笨珍教育局华校督学陈加福、大同学校家协主席吴鼎皓、笨珍县行政人员联谊会主席丘玖南校长、笨珍教师公会主席苏贵忠校长。

哈斯鲁尼扎在开幕礼上表示,马来语在建立不同种族和文化背景的马来西亚人之间的团结方面发挥着重要作用。通过国语,我们可以培养马来西亚人团结一致的精神。她也赞扬教师们及学生们在马来语掌握上的努力。

她也表示,蒲莱士巴当州议员办公室与爱心团队和笨珍巫统妇女管理层合作的 3P 计划(借用、使用、归还)。如今,借出的资产包括多功能病床,对于卧床不起和生病的人来说非常容易使用。对于那些想要捐赠或捐赠病床、轮椅和充气床垫等资产的人,笨珍巫统妇女管理层非常欢迎并以开放的心态接受。她也呼吁各界若有需要,可以向他们提出申请,他们将给予帮助。

大会主席大同学校校长徐源翰在会上表示,教师需要确保学校的马来语课程得到加强,包括语法、写作和口语交流等语言的各个方面。除此之外,教师还需要创造一个支持马来语使用的环境,例如标志、公告和社交互动。 

他说,目前技术和数字资源在教育领域迅速发展。使用应用程序和数字平台进行马来语学习。因此,鼓励我们的学生使用电子书、在线课程和教育视频等在线学习资源。

他也表示,通过加强课程设置、营造支持马来语使用的环境、利用技术和数字资源,可以更有效地提高学生的马来语水平。这不仅有助于学术方面,而且有助于培养对国语的热爱和自豪感。

此项演讲比赛的目的是挖掘学生的才华和创造力,以简单、令人信服的方式进行演讲。此外,它还可以鼓励学生阅读和欣赏本地和外国作家的作品。除此之外,它还可以建立学生的自信心和高昂的斗志以及竞争力。 最重要的是,它可以提高语言技能,即听、说、读、写。所以,提高华小学生马来语的使用和掌握需要个人、家庭、学校、社区和政府等各方的不断努力。 

他也向所有直接和间接参与的人员表示感谢,以使本次比赛取得成功。希望在所有配合本次比赛的教育工作者的努力下,能够共同提高学生的才华,以实现KPM的目标,实现ABC学生成为优秀、聪明的孩子,并促进学生彼此之间的团结。

兹将成绩列下:

冠军:何欣萤(育民一校)、

亚军:池乐希(育民二校)、

季军:何胤希(侨民学校)、

第四名:李哲慨(耕文学校)、

第五名:林永胜(中华学校)、

优秀奖:李禛煕(双兰育民)、陈彦希(大同学校)、陈弘弦(南马学校)、陈思宇(培侨学校)、徐锡缘(乐育六校)。


全体国语演讲比赛得奖者与评审及嘉宾合影,左3为拿督陈振福,右2为徐源翰校长。(大同学校提供)


徐源翰校长(左3)赠送水果礼篮予哈斯鲁尼扎,左1起为丘玖南、陈加福,右1起为吴鼎皓、拿督陈振福。(大同学校提供)


拿督陈振福颁赠冠军予何欣萤,右1为徐源翰校长。(大同学校提供)























PERTANDINGAN PIDATO ASPIRASI GENERASI MADANI SJKC & SJKT PERINGKAT DAERAH 2024

Objektif pertandingan pidato adalah untuk mencungkil bakat dan kreativiti murid berpidato secara bersahaja dan meyakinkan.

Selain itu, ia dapat menggalakkan murid membaca dan menghayati karya ilmiah penulis tempatan dan luar negara.

Ia juga dapat membina keyakinan diri dan semangat juang yang tinggi serta berdaya saing dalam kalangan murid.

Yang penting sekali, ia dapat meningkatkan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis.

Meningkatkan penggunaan dan penguasaan Bahasa Melayu untuk murid-murid sjkc dan sjkt memerlukan usaha berterusan dari pelbagai pihak, termasuk individu, keluarga, sekolah, komuniti, dan kerajaan.

Cikgu-cikgu perlu memastikan kurikulum Bahasa Melayu di sekolah yang merangkumi pelbagai aspek bahasa seperti tatabahasa, penulisan, dan komunikasi lisan perlu diperkasakan. Selain daripada itu, cikgu-cikgu juga perlu mencipta persekitaran yang menyokong penggunaan Bahasa Melayu, seperti papan tanda, pengumuman awam, dan interaksi sosial.

Teknologi dan Sumber Digital telah berkembang dengan pesat dalam bidang Pendidikan. Penggunaan aplikasi dan platform digital untuk pembelajaran Bahasa Melayu. Jadi,Galakkan pelajar kita dalam penggunaan sumber pembelajaran dalam talian seperti e-buku, kursus dalam talian, dan video pendidikan.

Dengan memperkukuhkan kurikulum, mencipta persekitaran yang menyokong penggunaan Bahasa Melayu, dan memanfaatkan teknologi serta sumber digital, penguasaan Bahasa Melayu di kalangan pelajar dapat ditingkatkan dengan lebih efektif. Ini bukan sahaja membantu dalam aspek akademik tetapi juga dalam memupuk rasa cinta dan bangga terhadap bahasa kebangsaan.

Guru Besar merakamkan sekalung terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung demi menjayakan pertandingan ini. Guru Besar berharap dengan usaha semua warga pendidik yang turut bekerjasama dalam pertandingan ini, kita dapat sama-sama meningkatkan bakat anak murid kita sejajar dengan matlamat KPM untuk merealisasikan pembentukan anak murid ABC iaitu anak yang baik dan cerdik, serta memupuk perpaduan di antara satu sama lain.

Akhir sekali, pihak sekolah mengucapkan sekali lagi terima kasih kepada YB Puan Hajah Hasrunizah binti Hassan – Ahli Dewan Negeri Johor ADUN Pulai Sebatang kerana sudi datang untuk merasmikan pertandingan ini. Tak lupa juga LPS dan PIBG sekolah Tah Tong yang telah memberikan sokongan yang padu kepada pihak sekolah untuk menjayakan pertandingan ini. Dengan usaha kita yang berterusan, dapatlah kita meningkatkan kemenjadian murid dan melahirkan insan yang cemerlang.




No comments:

笨珍培华学校举办缘聚培华,浓情中秋晚会

 (龟咯19日讯)笨珍培华学校成功于日前举办缘聚培华,浓情中秋晚会。当天晚会吸引了200多位嘉宾、家长和学生莅临。 出席的嘉宾包括笨珍县教育局副局长哈米、新山融和兴儒乐社总务卓树承、音乐总监邱伟谦。 当晚除了培华学校的学生精彩的表演,也有受邀嘉宾们的震撼演出;舞台下观众看着精彩绝...